Populära inlägg

tisdag 16 februari 2016

ÄR IQ-TESTERNA I SIG RASISTISKA?

I tidigare inlägg konstaterade jag att en större andel av dem som söker asyl i Sverige INTE är från Syrien och många av de övriga är svarta människor från Afrika, som på många sätt kan ha svårt för att smälta in i ett I-land. En viktig aspekt i detta sammanhang handlar om IQ.

Under många år som frikyrklig var det inte okey för mig att tro på evolutionen eller vetenskapen. Jorden var 6000 år, punkt. Jag brydde mig inte om sånt de första åren eftersom jag sökte redskap för att komma i kontakt med Gud.

 Jag tyckte jag fick vissa redskap och att jag känslomässigt kunde uppleva att det fanns en kärleksfull skapare. Men med åren skavde Pingstkyrkans teologi allt mer, som en sten i skon.

En del påstod att det aldrig hade funnits dinosaurier, någon menade att de hade skapats efter Adam (!) och någon att vi inte alls kan tidsbestämma benknotor. D v s det fanns ingen logik, inget förstånd i dessa argument. Så jag gick till de mest nyktra (och tråkiga) frikyrkorna, så länge jag orkade kliva upp tidigt på söndag. Senare orkade jag inte det och utvecklade min egen, personliga, andliga tro som inte alls låg i strid med vetenskapen.

För ett antal år sedan lät jag sjukhuset testa ifall jag hade Aspergers syndrom. Jag är inte som alla andra och kan inte lätt forma mig efter andras tankar och åsikter. Så jag ville veta om min egensinnighet var autistisk.

Sjukhuset testade mig på olika sätt och vissa av dessa test handlade om min IQ.
Jag var nu äldre och glömsk så jag blev förvånad över att jag ändå låg på 130, vilket väl var en delförklaring till all mobbing, livet igenom. Eftersom mina betyg hade varit mycket höga så accepterade jag testet som rättvisande. Jag kunde läsa bra när jag började ettan, vilket nu fick sin förklaring.
 
Detta om min kamp för rätten att få tro på vetenskapen. Jo, det blev ju bättre med den saken, tills detta med massinvandring och IQ kom på tapeten. För nu blev det plötsligt rasistiskt att använda sig av de undersökningar som gjorts angående genomsnittlig IQ i olika länder. Om genomsnittet i Nigeria, mest bebott av svarta människor, hamnade på 60-65 så måste resultatet förkastas eftersom det skulle vara nedsättande för nigerianerna. De har ju samma värde som oss - och då måste de ha samma IQ?
 
Jag är mycket förvirrad. Resonemanget leder ju fram till att jag har genomgått ett nedvärderande test. När man klistrade på mig ett visst IQ så måste detta ha varit ett rasistiskt agerande mot mig som vit?För det är väl testet i sig som anses rasistiskt? Vi ska ju vara samma, alla människor ska vara likadana oavsett varifrån de kommer. Att påstå att ett visst folk har lägre IQ är svenskarnas 100 i snitt skulle vara nazistiskt?? Hela ämnet har blivit inflammerat.
 
Skolan sjunker som en sten. De skolor som mest innehåller elever från Afrika och Mellanöstern har svårt för att klara av grundskolan. En stor andel klarar inte godkända betyg och m a o inte heller gymnasiet. Detta har analyserats noga och slutsatsen är att vissa duktiga lärare ska få högre lön. Och?
Höjer detta intelligensnivån på eleverna? Nej. Så, om IQ är ett av de stora problemen med skolan då måste ju lösningen bestå av småklasser och specialundervisning för dem vars IQ-tester visar på ca 70. Men dessa tester kommer förstås inte att göras av etiska skäl?
 
Min son är också testad. Han form av autism är annorlunda än min och IQ:n visade sig vara rätt låg.
Det var jobbigt för honom att höra, men det fick han ta. Om nu vissa måste stå ut med detta etiketterande, varför då inte alla lågpresterande? Är man rädd för att se sanningen i ögat? Ibland är sanningen rasistisk och ibland inte? För mig är sanningen bara sanning, utan moraliserande. De som ligger lågt behöver särskild hjälp, även om det är 70 % av klassen.
 
Blir det inte för dyrt då med specialundervisning till så många? Jovisst. Därför skulle vi varit försiktiga med invandring från tredje världen och inte tagit in mer än kvotflyktingar och gett dem den hjälp de behöver. Så länge som detta ämne är tabubelagt kommer ingenting att kunna få skolan att fungera bättre. Utan att alla faktorer läggs på bordet och allt kan diskuteras öppet så kan inga lösningar finnas.
 
Tankar om lärlingsutbildning efter grundskolan, till enklare yrken, är bra eftersom det är den enda lösningen, såvida vi inte stänger gränserna. Men med denna höga migrationstakt kommer hela utbildningsnivån att sjunka så mycket att det blir ont om högutbildade och Sveriges rykte som ett högteknologiskt samhälle kommer att dunsta. De flesta kommer att ha enkla låglöneyrken eller leva på bidrag tills de tagit slut.
 
Man behöver inte moralisera, inte ser ned på dem med lägre IQ. Det finns nämligen många slags intelligenser! De mest kända är:
  • EQ
  • BQ
  • SQ
  • HQ

Den sociala intelligensen är som vi vet mycket viktig (EQ). Den praktiska intelligensen likaså (BQ)
Den andliga intelligensen - SQ - antar jag handlar om intuition, att man kan känna på sig vad som är bäst att göra, ev. det sunda förnuftet. HQ är allt detta sammanslaget. IQ är med andra ord inte allt och det finns ingen orsak att se ned på en person med lägre IQ. Det behövs också praktiskt begåvade människor!

Jag älskar min son över allt annat och han förstår allt jag förstår. Men dyslexin gör att jag ofta måste hjälpa honom. Jag gissar att dyslexin var något som gjorde testerna mindre rättvisande. Och den starka praktiska begåvningen anser jag inte kom fram genom testet. Han har en hög begåvning inom många områden och där är han alltså starkare än jag. Alltså är jag något skeptiskt till dessa tester, som inte fångar in alla slags intelligenser.

Men med skolan är det ju så att det är logiskt och abstrakt tänkande - att läsa, skriva och räkna - som prioriteras. Om någon är ett geni på att laga motorer så höjer det nog inte skolbetygen.

Jag skulle inte ha något emot ett samhälle med lägre krav på abstrakt tänkande och korta, praktiska utbildningar, men det kräver en ombyggnad av stora delar av samhället, från IT-land till något som liknar U-land lite mer?

Visst skulle folk kunna bli målare genom lärlingsutbildning efter grundskolan? Så var det förr i tiden. Frågan är bara vad som händer med lönerna för målarna i stort då?

Regeringen har gett sig in i ett omfattande projekt: att bygga om både skola och samhälle till något annat än det vi varit vana vid. Vi kommer inte att tillhöra de rikaste länderna i världen.

Detta enorma projekt har Fridolin förenklat med orden: "Jag ska reparera skolan på 100 dagar!" Det var länge sedan orden sades och varför vet jag inte, eftersom de totalt saknar verklighetsanknytning. Och skolan fortsätter sjunka. Och analfabeterna fortsätter komma. Och Sverige fortsätter sjunka. Och utbildningsstandarden fortsätter sjunka. Och de unga och välutbildade lämnar den blivande bananrepubliken. Vi genomgår nu en braindrain, allt detta medan de styrande blundar och mörkar.

Jag pratade med en nigeriansk taxichaufför en gång. Han kom hit för att studera vid universitet. Först skulle han ju lära sig svenska och validera grundskolan. Han kämpade på men fattade ingenting. Hela undervisningen låg på en nivå dit han aldrig kunde nå. Konstigt. Han var ju som alla andra i Nigeria, normal. Alltså skulle han kunna bli läkare i Sverige ... men det gick inte, så han fick bli taxichaufför.

Då jag är van vid att umgås med människor med lindring utvecklingsstörning så kunde jag genast på hans matta blick och ansiktsuttryck förstå att det skulle bli lite svårpratat och jag ville gärna prata lite eftersom vi skulle färdas 35 mil. Han var snäll, lugn, rar, talade urdålig svenska efter 20 år i Sverige och jag behövde hjälpa honom genom ut till motorvägen innan GPS:n kunde ta över mitt arbete. Samtalet blev inte långt eftersom jag inte förstod särskilt mycket i trafikbruset.
Det var ingen dålig människa det här. Han var kristen, som jag, och hade flytt Boko Haram. Visst, han var välkommen till Sverige, som jag ser det. Men om IQ-aspekten fortsättningsvis ratas så kommer vi inte att ha en komplext högteknologiskt samhälle länge till.

Det finns flera videos av Stefan Molyneux (filosof) som avhandlar detta ämne och ger många intressanta perspektiv på det. Skickar en youtubelänk i hopp om att den ligger kvar ett tag:

https://www.youtube.com/watch?v=4x-tYmyJSVo

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna en kommentar här: